Redegørelse for samfundsansvar, jf. årsregnskabslovens §99a i 2024-25

Den lovpligtige redegørelse for samfunds-ansvar (Corporate Responsibility eller ”CR”) omfatter beskrivelse af forretningsmodellen i JPS Marselis ApS i relation til samfunds-ansvar, politikker for samfundsansvar og risikovurdering samt beskrivelse af handlinger og resultater.

 JPS Marselis ApS har valgt at offentliggøre redegørelsen jf. §99a på selskabets hjemmeside.

Følgende redegørelse omfatter JPS Marselis ApS’ rapportering for 2024/25 og er en del af ledelsesberetningen, som den fremgår af årsrapporten.

Download rapporten som PDF-fil her.

JPS Marselis

Beskrivelse af forretningsmodellen i JPS Marselis

JPS Marselis er opbygget med ejerskab af datterselskaber med fokus på danske ejendomme (JPS Ejendomme A/S, JPS Dania A/S, JPS AROS A/S og JPS Germa A/S) og virksomhederne Tropica Aquarium Plants A/S (aktiviteter i Danmark, Tyskland og Canada), Hornbaek A/S (aktiviteter i Danmark og Letland), Vahle A/S (aktiviteter i Danmark), Grønning Hård Træ A/S (aktiviteter i Danmark), JPS Hotel Service A/S (aktiviteter i Danmark) og Dansk Administrationscenter A/S (aktiviteter i Danmark). Hertil kommer datterselskabet JPS AGRO A/S med fokus på investering i dansk landbrug og skov. Flere af disse virksomheder er opbygget som fokuserede delkoncerner med egne datterselskaber. De enkelte virksomheder opererer med en høj grad af operationel selvstændighed: De har deres egen organisation og ledelse med ansvar for virksomhedens drift. Virksomhedernes underliggende datterselskaber driver aktiviteter, som er identiske med eller tæt relateret til virksomhedens gennemgående aktivitet.

Størstedelen af koncernens omsætning hidrører fra egenproduktion inden for trævarer og vandplanter. Den resterende del af omsætningen hidrører væsentligst fra handels-virksomhed og udlejning af fast ejendom.

Koncernens indkøb af råvarer er begrænset til træ fra primært nordiske og baltiske skove, der købes i store mængder fra anerkendte leverandører. Koncernens indkøb af komponenter omfatter et stort antal produkter, der indkøbes fra leverandører over hele verden. Det gennemgående kendetegn for disse produkter er, at de er fremstillet hos leverandører med høje kvalitetsstandarder.

Koncernens afsætning er i væsentlighed baseret på salg til professionelle, der sælger varerne videre til både private og professionelle kunder. Den direkte omsætning/ salget til private og offentlige kunder er meget begrænset. Udlejning af koncernens ejendomme sker i overvejende grad til private (beboelse).

Ovenstående karakteristika for koncernens overordnede forretningsmodel betyder, at der er CR-relaterede forhold, som er særligt centrale for vores forretning. Det gælder særligt forhold relateret til vores medarbejdere, vores anvendelse af ressourcer i form af bl.a. energi og råvarer samt god forretningsetik.

CR – politik og risikovurdering

JPS Marselis har vedtaget politikker for samfundsansvar indenfor områderne: 

  • Menneskerettigheder
  • Sociale forhold og medarbejderforhold
  • Anti-korruption og forretningsetik
  • Miljø og klima 

Politikkerne er implementeret i koncernen. 

Koncernens CR-politik udgør rammen for en fælles tilgang blandt vores medarbejdere i forhold til vores værdier og vores målsætning om at agere bæredygtigt og ansvarligt. Politikken beskriver en række retningslinjer samt vores forventninger til hinanden og sammenfatter, hvordan vi bør opføre os som henholdsvis medarbejdere og arbejdsgiver. Politikken tager udgangspunkt i FN’s Global Compact.

JPS Marselis har endvidere foretaget en samlet risikovurdering af disse områder. De vigtigste risici beskrives nedenfor i sammenhæng med politikken for de enkelte områder.

JPS Marselis

Menneskerettigheder

JPS Marselis har aktiviteter i en lang række lande verden over. Uanset hvilket land, vi opererer i, bestræber vi os på at overholde menneskerettighederne og på at behandle vores medarbejdere med værdighed og respekt. Vi støtter og respekterer beskyttelsen af internationalt erklærede menneskerettigheder som formuleret i FN’s menneske-rettighedserklæring samt i ILO’s konventioner og anbefalinger.

JPS Marselis har foretaget en overordnet risikovurdering i relation til menneskerettigheder. Koncernen opererer i forskellige lande. Der vurderes dog ikke at være tilknyttet særlige risici i relation menneskerettigheder i disse lande.

Ledelsen for alle aktiviteter er bekendt med vores politikker og holdninger til menneskerettigheder – uanset geografisk tilhørsforhold. Sidstnævnte vurderes som et fuldt tilstrækkelig tiltag for at modvirke risikoen for overtrædelse af menneskerettighederne. Der har ikke i årets løb været konstateret overtrædelser af menneskerettighederne. Der forventes med de beskrevne tiltag ikke at være en særlig risiko fremadrettet.

JPS Marselis

Sociale forhold og medarbejderforhold

I JPS Marselis mener vi, at resultater skabes gennem mennesker. Vi tilstræber at være en ansvarlig arbejdsgiver, som sikrer ordentlige ansættelsesforhold, sunde og sikre arbejdsforhold og et motiverende arbejdsmiljø for vores medarbejdere. Vi er en mangfoldig arbejdsplads, som bidrager til de samfund, vi er til stede i, ved at skabe jobs og ved at ansætte ufaglærte og mennesker på kanten af arbejdsmarkedet. 

JPS Marselis har foretaget en overordnet risikovurdering i relation til sociale forhold og medarbejderforhold. Da JPS Marselis anser medarbejderne som koncernens vigtigste ressource, vurderes CR-risici i forbindelse med sociale forhold og medarbejderforhold, som et område af særdeles væsentlig karakter. 

Koncernens aktiviteter kræver dedikerede og fagligt dygtige medarbejdere, og der stilles betydelige krav til medarbejdernes kompetencer. Generelt beskæftiges overvejende veluddannet arbejdskraft eller medarbejdere, som efter oplæring og træning har erhvervet de nødvendige kompetencer, der muliggør overholdelse af virksomhedernes kvalitets- og sikkerhedsstandarder. Det er medvirkende til at sikre, at der kan opretholdes et højt niveau inden for arbejdsmiljø. 

Det vurderes eksplicit i forhold til sociale forhold og medarbejderforhold at være særlige risici i aktiviteter, der foregår uden for det tidligere Vesteuropa (Letland), idet ledelseskultur og motiverende arbejdsmiljøer ikke har samme udbredelse og historisk integritet, som vi kender det i Danmark. Vi har derfor særligt fokus på disse områder i den løbende ledelse og controlling af disse datterselskaber. Resultatet af denne særlige fokus vurderes at reducere de beskrevne risici. Der foretages kontinuerligt forbedringer for at minimere risici inden for området. Der har ikke været konkrete sager i 2024/25 i de forbindelser. 

Der har i forhold til de beskrevne politikker på området ikke været konstateret uacceptable handlinger/ beslutninger på dette område i regnskabsåret. De igangsatte tiltag vurderes at være tilstrækkelige til at imødekomme risici for overtrædelser på dette område fremadrettet. Ledelsen følger op på dette område løbende og vil foretage nødvendige tiltag for undgå uacceptable hændelser, såfremt det viser sig, at igangsatte aktiviteter ikke er tilstrækkelige. 

Nedenfor oversigt viser registrerede arbejdsskader i datterselskaber med ansatte:

 

JPS Marselis datterselskaber med ansatte medarbejdere

 

2024/25

2023/24

2022/23

JPS Clemens A/S

0

0

0

Tropica Aquarium Plants A/S

0

0

0

Dennerle Plants GmbH

2

0

1

Tropica North America Ltd

0

0

0

Carmen Damer GmbH

1

4

0

JPS Aquatic (UK) Ltd

0

NR

NR

Hornbaek A/S

4

4

3

Hornbaek Baltic, Letland

4

3

1

Vahle A/S

3

1

3

Grønning Hårdt Træ A/S

0

NR

NR

JPS Aros A/S

0

0

0

JPS Ejendomme A/S

0

0

0

JPS Germa A/S

0

0

0

Dansk Administrationscenter A/S

1

0

1

JPS Marselis

Anti-korruption og forretningsetik

JPS Marselis har igennem årene opbygget et omdømme som en virksomhed, der opretholder en høj grad af integritet og etisk adfærd. Vi modarbejder alle former for korruption, herunder bestikkelse.

JPS Marselis har foretaget en overordnet risikovurdering i relation til anti-korruption og forretningsetik. Visionen i JPS Marselis er at være blandt de bedste til at skabe værdi på en ordentlig og troværdig måde ved at forpligte os selv og vores virksomheder til at tage ansvar og agere bæredygtigt, uanset hvilket land vi opererer i. Visionen er dybt forankret i den måde, JPS Marselis driver forretning på, hvilket har medvirket til at opbygge koncernens gode omdømme. Det vurderes derfor, at dette område ikke udgør en væsentlig CR-risiko, men området tillægges alligevel stor opmærksomhed for at sikre, at den gode standard fastholdes.

Det vurderes eksplicit i forhold til anti-korruption og forretningsetik at være særlige risici i aktiviteter, der foregår uden for det tidligere Vesteuropa (Letland). Baggrunden er forretningsmiljøet, der er/ har været præget af bestikkelse og korruption, som historiske vigtige ingredienser for at nå de forretningsmæssige mål. Vi har derfor særligt fokus på disse områder i den løbende ledelse og controlling af disse datterselskaber. Resultatet af denne særlige fokus vurderes at reducere de beskrevne risici.

Der har i forhold til de beskrevne politikker på området ikke været konstateret uacceptable handlinger/ beslutninger på dette område i regnskabsåret.                                               

Koncernen har indført en whistleblower-ordning i overensstemmelse med almindelig praksis for god virksomhedsledelse. Under whistleblower-ordningen kan medarbejdere, kunder, leverandører, samarbejdspartnere og andre interessenter med tilknytning til JPS Marselis-koncernen i god tro foretage anonyme eller ikke-anonyme indberetninger om alvorlige forhold, der kan få betydning for virksomheden som helhed, eller som kan have afgørende betydning for enkeltpersoners liv eller helbred. Whistleblower-ordningen fremgår på jpsmarselis.dk i fire sprogversioner: dansk, engelsk, tysk og lettisk. Der er i 2024/25 ikke sket indrapportering via ordningen.

Det forventes, at de igangsatte aktiviteter på området, er tilstrækkelige til at imødegå risici på dette område. Ledelsen vil løbende følge op og foretage korrektioner, såfremt der er behov herfor.

Miljø og klima

Virksomhederne i JPS Marselis arbejder med råvarer, der i overvejende grad er produceret med positiv effekt på miljøet. Det gælder både den primære råvare (træ fra de nordeuropæiske skove) samt indkøbte planter. Vi anerkender påvirkningen, som transport af råvarer samt den produktion/ forarbejdning, der efterfølgende udføres, har på miljøet. Vores CR-politik i forhold til miljø og klima er, at vi tager ansvar i forhold til miljø- og klimapåvirkningen gennem aktivt at beskytte miljøet og herunder nedbringe vores forbrug.

JPS Marselis har foretaget en overordnet risikovurdering i relation til miljø og klima. Som følge af en løbende reduktion af forbrug af ressourcer, som konsekvens af et aktivt ønske om miljøansvarlighed og ordentligt købmandskab, vurderes området ikke at udgøre en væsentlig CR-risiko for koncernen. Ved indkøb af råvarer er certificering normalt et hovedkrav (f.eks. FSC®), hvorved vi sikrer, at råvarerne opfylder en række CR-krav.

JPS Marselis blev i marts 2023 en del af UN Global Compact. Det betyder, at koncernen officielt dedikerer sig til at efterleve ti internationalt aftalte principper for ansvarlig virksomhedsledelse og til at bidrage til, at verdenssamfundet opnår FN’s verdensmål. Udover koncernen er Tropica, Hornbaek og Vahle også blevet en del af UN Global Compact, idet det giver god mening at få de enkelte produktionsvirksomheder med, da de i forvejen har fokus på bæredygtig produktion. Som en del af UN Global Compact opnås en unik mulighed for at lære af andre virksomheders erfaringer og få inspiration til, hvordan vi kan blive endnu bedre, og hvor vi skal sætte ind hvornår.

Der har i forhold til de beskrevne politikker på området ikke været konstateret uacceptable handlinger/ beslutninger på dette område i regnskabsåret. Med udgangspunkt i de igangsatte aktiviteter vurderes der ikke at være risici i forhold til området.

JPS Marselis

Beskrivelse af handlinger og resultater

CR-indsatsen i JPS Marselis foregår primært i virksomhederne, og den løbende indsats prioriteres ud fra områderne med højest CR-risiko. Det hænger ofte sammen med de fokuspunkter, der også har et forretningsmæssigt perspektiv. Dvs. sociale forhold og medarbejderforhold samt miljø og klima.

2024/25 er ottende år for udarbejdelse af rapportering om samfundsansvar (§99a).

Nedenfor findes en kort status for de enkelte virksomhedsområder.

På baggrund af kursusforløbet i lean og bæredygtig produktion, som alle medarbejdere i Hornbaek, Tropica og Vahle samt udenlandske datterselskaber har gennemført, har alle medarbejdere i 2024/25 spillet en aktiv rolle i virksomhedernes daglige arbejde med at løfte lean og bæredygtighed til nye niveauer. Derudover har medarbejderne i små forløb fået genopfrisket deres viden om lean og bæredygtighed, og virksomhedernes tavleformænd er blevet trænet i afvikling af tavlemøder. 

Vores medarbejdere gennemfører løbende kurser med henblik på varetagelse af nye arbejdsområder, opkvalificering og personlig udvikling.

I stedet for at investere i nye computere til virksomhederne, indkøber koncernen fortsat istandsatte genbrugscomputere til de jobfunktioner, hvor det giver mening. Computerne er så godt istandsatte, at medarbejderne hverken kan se eller mærke at computerne er brugte. 

Koncernens CR-politik udgør rammen for en fælles tilgang blandt vores medarbejdere i forhold til vores værdier og vores målsætning om at agere bæredygtigt og ansvarligt. Politikken beskriver en række retningslinjer samt vores forventninger til hinanden og sammenfatter, hvordan vi bør opføre os som henholdsvis medarbejdere og arbejdsgiver. Politikken tager udgangspunkt i FN’s Global Compact, og for at styrke arbejdet inden for de fire udvalgte områder har JPS Marselis og datterselskaberne Tropica, Hornbaek og Vahle tilsluttet sig FN’s Global Compact.

Hornbaek og Hornbaek Baltic

Hornbaek Danmark og Hornbaek Baltic

Der er foretaget følgende konkrete aktiviteter i Hornbaek i 2024/25:

Med investering i Document Capture har virksomheden med det nye dokumenthåndteringssystem sparet både en masse papir samt arbejdsgange og dermed tid.

Der er etableret et nyt ekspeditionslager, hvorved kapaciteten i ekspeditionen er forøget. Det har medført en forbedret intern logistik, idet flere af varerne kan flyttes direkte fra produktionen til lageret. Det forhold har nedbragt behovet for emballering af lagerpakker til mellemlagret. Det giver en reduktion i forbruget af plastikemballage, minimeret returløb samt intern transport. Når intern transport reduceres, betyder det mindre elforbrug for trucks.

Hornbaek har deltaget i ”Klimaklart” netværk i 2024 sammen med 13 andre virksomheder ift. sparring og blive klogere på arbejdet med klimaregnskab.

Hornbaek skiftede i 2023/24 sin forsendelsesemballage til genanvendelig plast, og de er begyndt at genbruge noget af deres resttræ til at lave forsendelsespaller. Dette træ blev tidligere kasseret. I 2024/25 har Hornbaek fortsat dette og anvender i dag næste udelukkende resttræ til forsendelsespaller.

Slutteligt har Hornbaek også støttet Aarhus Teater.

Der er foretaget følgende konkrete aktiviteter i Hornbaek Baltic i 2024/25:

Forbedring af arbejdsmiljøet

I det forgangne år har Hornbaek Baltic gennemført en række målrettede tiltag for at forbedre arbejdsmiljøet og sikre et mere ergonomisk og sundt arbejdsliv for medarbejderne.

Et centralt initiativ har været etableringen af et nyt sliberum med forbedret ventilation og mere plads. Det giver både et bedre indeklima og markant bedre arbejdsstillinger, hvilket bidrager til øget komfort og sikkerhed for medarbejderne i det daglige arbejde.

Virksomheden har desuden introduceret ergonomiske støttepuder ved reparations- og sorteringsstationerne. Det aflaster ben og fødder og mindsker træthed ved længerevarende stående arbejde. Som supplement hertil er der installeret ekstra belysning med forskellige vinkler ved sorteringspladserne, hvilket forbedrer synligheden og reducerer belastningen af øjnene.

Endelig har Hornbaek Baltic indført ergonomiske stå-stole ved de stationære produktionsarbejdspladser. Disse giver mulighed for variation mellem at sidde og stå, hvilket forbedrer arbejdsstillingerne og reducerer risikoen for belastningsskader over tid.

Disse forbedringer er et led i deres løbende indsats for at skabe et sundt og bæredygtigt arbejdsmiljø, hvor trivsel og sikkerhed går hånd i hånd med effektivitet og kvalitet.

Forbedringer af det naturlige miljø

Som en del af Hornbaek Baltics bæredygtighedsstrategi har de i det forløbne år implementeret flere tiltag med fokus på at reducere deres miljøpåvirkning og udnytte ressourcerne mere effektivt.

De har justeret deres kvalitetskrav i produktionen, så de nu bedre kan udnytte råmaterialer, herunder også materialer af lavere kvalitet. Det har medført en væsentlig reduktion i spild og bidrager til en mere ansvarlig og ressourceeffektiv produktion.

Derudover har de etableret nye løsninger til rensning af procesvand, som anvendes i forbindelse med maskinrengøring. Malingsrester og vand adskilles nu mere effektivt, hvilket gør det muligt at genanvende det rensede vand i produktionen og dermed mindske deres samlede vandforbrug.

Virksomheden har også investeret i en ny generation af motorer til deres støvudsugningssystemer. Disse motorer bruger omkring 24–33 % mindre energi end tidligere modeller, hvilket markant reducerer deres energiforbrug og CO₂-aftryk.

Disse initiativer er vigtige skridt i deres bestræbelser på at drive en mere miljøansvarlig virksomhed og styrke deres bidrag til en bæredygtig fremtid.

Tropica og Dennerle Plants

Tropica Aquarium Plants har i det forgangne år taget markante skridt i retning af en mere bæredygtig og ansvarlig forretningspraksis – både i forhold til miljøet, deres medarbejdere og samfundet omkring dem.

Bæredygtig emballage og produktinnovation

Tropica Aquarium Plants har skiftet deres primære emballage fra plastik til pap og modtaget Scanstar-prisen for deres nye papbakke. Prisen gives til løsninger, der viser vejen for fremtidens emballage med fokus på miljø, design og brugervenlighed. Det er et vigtigt skridt i deres arbejde med at reducere plastforbruget og gøre deres produkter mere miljøvenlige.

En anden vigtig produktforbedring er introduktionen af deres clips-løsning, som er et alternativ til den traditionelle potte med stenuld. Clipsen holder planten om rødderne, hvilket reducerer materialeforbrug, minimerer affald, optimerer transport og giver forbrugeren en enklere og mere bæredygtig oplevelse. På sigt er det deres ambition, at denne løsning erstatter potten som standard – til gavn for miljø, kunder og virksomhed.

Uddannelse og arbejdspladsudvikling

Tropica Aquarium Plants ser uddannelse som en hjørnesten i både deres samfundsansvar og deres egen fremtidssikring. Derfor er de stolte af at være blevet kåret som Årets Læreplads 2024 af GLS-A og 3F’s Grønne Gruppe. Prisen blev tildelt på baggrund af deres dedikation til at uddanne faglærte inden for flere områder:

  • De har aktuelt to væksthusgartnerelever i oplæring, hvoraf den ene indstillede dem til prisen.
  • De har for tredje gang en laborantelev i oplæring i deres laboratorieafdeling.
  • De tilbyder også oplæringsforløb og tidsbegrænsede stillinger til andre faggrupper, herunder to unge tyske medarbejdere i udvikling og produktion.

Nyt byggeri med bæredygtige rammer i Tyskland

I samarbejde med deres søsterselskab Dennerle Plants er Tropica Aquarium Plants i gang med opførelsen af en ny central hal i Tyskland. Hallen skal både styrke de fysiske rammer for medarbejderne og reducere energiforbruget. Bygningen samler administration, produktion og lager i en højisoleret, multifunktionel facilitet, som delvist forsynes med solenergi. Den erstatter samtidig ældre væksthusarealer med højt energiforbrug og bidrager dermed til en mere klimavenlig drift.

Tropica og Dennerle Plants
Døre fra Vahle

Vahle

Hos Vahle har 2024/25 været præget af strategiske investeringer i både bæredygtighed, medarbejdertrivsel og faglig udvikling – alt sammen med henblik på at fremtidssikre produktionen og styrke deres samfundsansvar.

Et af årets største initiativer har været installationen af et nyt, omfattende sugeanlæg, som er en vigtig brik i deres strategi for at modernisere og udvide produktionen. Anlægget forbedrer arbejdsmiljøet og reducerer støvbelastningen markant. Samtidig har etableringen af nye og større produktionsfaciliteter givet mere plads og luft til medarbejderne. I tråd med deres værdier om medarbejderinddragelse har de ansatte selv været med til at designe deres nye arbejdsstationer, så de passer til den enkeltes behov og arbejdsrutiner. 

På miljøområdet har de opnået en vigtig milepæl: De kan nu tilbyde en komplet FSC®-certificeret dørløsning, efter det i år er lykkedes at skaffe FSC®-certificeret karmtræ. Det styrker deres bæredygtige profil og gør det muligt for deres kunder at vælge løsninger, der aktivt understøtter ansvarligt skovbrug. 

Vahle har desuden fået indeklimamærket på deres overfladebehandling af alle malede døre – et vigtigt skridt mod sundere produkter for både medarbejdere og slutbrugere. 

Vahle er også en aktiv aktør i renoveringen af den ældre boligmasse, hvor deres innovative dørløsninger gør det muligt at opnå moderne funktionalitet og æstetik med et væsentligt lavere CO₂-aftryk sammenlignet med nybyggeri. Dermed bidrager de til den grønne omstilling i byggeriet. 

Endelig markerer året et vigtigt skridt i deres arbejde med kønsligestilling og faglig uddannelse: De første kvindelige lærlinge – en møbelsnedker og en maskinsnedker – er blevet udlært hos dem, og de har samtidig ansat deres første kvindelige svend, som også er udlært i huset. Det ser de som en naturlig og vigtig del af deres ansvar for at forme en mere mangfoldig og inkluderende branche.

Grønning Hårdt Træ

Grønning Hårdt Træ

Grønning Hårdt Træ – ny virksomhed med stærk bæredygtighedsprofil 

Grønning Hårdt Træ er i år med i CSR-rapporteringen for første gang, efter at virksomheden blev en del af JPS Marselis i efteråret 2024. Med en stærk faglig profil og et klart fokus på ansvarlig skovdrift bidrager Grønning Hårdt Træ aktivt til koncernens samlede bæredygtighedsindsats.

Virksomheden tilbyder udelukkende træ fra certificerede skovdrifter, herunder både FSC®-certificeret (FSC®-C177142) og PEFC-certificeret træ. Det er en vigtig indsats, særligt fordi meget hårdt træ importeres fra områder uden for Skandinavien, hvor dokumentationen for bæredygtig skovdrift kan være mere uigennemsigtig. Certificeringerne sikrer, at træet stammer fra skove, hvor der tages hensyn til både miljø, sociale forhold og økonomisk ansvarlighed – og det matcher efterspørgslen fra en kundekreds, der i stigende grad stiller krav om dokumenterede, bæredygtige løsninger.

Grønning Hårdt Træ arbejder desuden med en lagermæssig strategi, der reducerer klimaaftrykket fra transport og opbevaring. Ved at holde mindre trælagre og arbejde med just-in-time-leverancer optimeres logistikken, hvilket mindsker unødvendig energianvendelse og CO₂-udledning.

På energiområdet er virksomheden i gang med at udskifte det eksisterende varmeanlæg. Det nye system bliver tilkoblet fjernvarmen og vil være markant mere energieffektivt, hvilket forventes at give en væsentlig reduktion i ressourceforbruget til opvarmning af både administrationsbygning og produktionsfaciliteter.

Med disse tiltag viser Grønning Hårdt Træ A/S allerede som ny koncernenhed, at bæredygtighed og ansvarlighed er integreret i både drift og strategi.

Dansk Administrationscenter

Dansk Administrationscenter fortsætter med at arbejde med styrkebaseret ledelse. Gennem løbende træning bliver medarbejderne bevidste om deres personlige styrker og lærer at bruge dem aktivt i det daglige samarbejde. Fokus flyttes fra svagheder til potentialer, så den enkelte får mulighed for at udvikle sig dér, hvor vedkommende allerede står stærkt – til gavn for både fællesskabet og opgaveløsningen. 

I 2024 gennemførte Dansk Administrationscenter en arbejdspladsvurdering (APV), som viste høj tilfredshed med både det psykiske og det fysiske arbejdsmiljø. Der blev ikke identificeret alvorlige problemer, og samtlige forslag til forbedringer er siden blevet implementeret. Allerede før APV’en havde virksomheden etableret en ugentlig massageordning, hvor en professionel massør tilbyder behandling i arbejdstiden. Virksomheden betaler for behandlingen, mens medarbejderne benytter deres fleksordning. Ordningen har bidraget til at styrke den generelle tilfredshed. 

På baggrund af APV’en er der iværksat yderligere tiltag. Alle medarbejdere har deltaget i et kursus med en krisepsykolog, som har givet redskaber til at håndtere både store og små kriser samt støtte kolleger i forbindelse med belastende oplevelser i arbejdet med lejere og kunder. Derudover har en ergoterapeut med speciale i kontorarbejdspladser besøgt virksomheden og tilpasset samtlige arbejdsstationer individuelt. Medarbejderne har desuden fået vejledning i ergonomiske rutiner og øvelser, der forebygger skader relateret til skærm- og stillesiddende arbejde. 

Dansk Administrationscenter støtter fortsat Danske Hospitalsklovne, Julemærke-marchen og Sport ’n’ Charity med økonomiske donationer. Sølund Musik-Festival støttes ved, at medarbejdere donerer en arbejdsdag til at hjælpe med at sætte telte op til festivalen. 

På kontoret er der fokus på at minimere printerudskrift gennem digitalisering og automatisering af arbejdsgange. Madspild reduceres ved, at medarbejdere aktivt framelder frokost på dage, hvor de ikke er fysisk til stede. Derudover er der investeret i endnu en elbil, så virksomhedens udlejningskonsulenter nu udelukkende kører elektrisk. 

I 2024 har fire medarbejdere gennemført en specialiseret uddannelse i bæredygtighed med fokus på ejendomsbranchen. To medarbejdere har afsluttet EA-uddannelsen, mens yderligere to er i gang. Derudover følger tre medarbejdere relevante erhvervs-akademiuddannelser, og flere deltager løbende i kurser og fag, der styrker både deres egne og virksomhedens samlede kompetencer.

Dansk Administrationscenter
Urørt skov JPS Marselis

JPS Agro

JPS AGRO har i 2024 omlagt 17.000 m² til urørt skov som led i en større biodiversitetsindsats. Arealet er en del af virksomhedens samlede skovområde på 220.000 m², beliggende tæt på Yding Skovhøj – Danmarks højeste punkt. I den urørte skov må der hverken fældes træer eller plantes nyt, hvilket giver naturen frihed til at udvikle sig på egne præmisser. 

Urørt skov er en vigtig naturtype, der understøtter FN’s verdensmål, især i forhold til biodiversitet, klima og bæredygtige økosystemer. Her skabes levesteder for et væld af arter og et rigt, naturligt fødenet, som ellers er under pres i det moderne landskab. 

Støtte til Made in Hope på Filippinerne

Støtte til velgørende projekter

Koncernen har i 2024/25 støttet nedenstående projekter, der er nærmere beskrevet på jpsmarselis.dk:

Kirkens Korshær generelle arbejde i Aarhus, der er hjem for byens hjemløse og skæve eksistenser.

Treårig klimaaftale med Folkekirkens Nødhjælp. Aftalen har både fokus på at gøre en forskel for klimaet og på at hjælpe de samfund, der lider under klimaforandringerne. Som en del af klimaaftalen bliver der plantet mere end 2.000 træer i Uganda, som både har en positiv effekt på klimaet ved at optage CO2 og har en direkte indflydelse på lokalsamfundet.

”SheWORKS”, som er et projekt under Made in Hope, der arbejder med trafikerede kvinder og deres børn i Manilla, Filippinerne. Projektet omfatter støtte og hjælp til uddannelse, der giver kvinderne mulighed for at forsørge sig selv og få et bedre liv.

Inden for områderne menneskerettigheder samt anti-korruption og forretningsetik har vi i 2024/25 foretaget overordnede vurderinger af de primære risici, som basis for det videre arbejde. Arbejdet med vurderingerne er, ligesom udviklingen af politikkerne for samfundsansvar i øvrigt, foretaget på tværs af organisationen med repræsentation fra koncernens virksomheder. Herved sikres en stor bevidsthed om risikobilledet i hele koncernen. Der er ikke fundet områder eller handlinger i øvrigt, der kræver en særlig håndtering.